Advertisement

Ulasan Saintifik: Kenapa Salmon Warnanya Orange?

Kenapa Salmon Warnanya Orange? 

Kenapa Salmon Warnanya Orange?


Kenapa Salmon Warnanya Orange? | Dari merah ke putih menjadi oren kepada biru, daging ikan boleh berada hampir di mana-mana spektrum warna.


Apa yang mempengaruhi SALMON terhadap  perubahan besar ini? 


Terlalu Banyak sangat perkara – dari sudut genetic, sehinggalah ke pigmen hempedu. Daripada perubahan sesuatu warna yang terdapat pada sesekor ikan itu lah kita mampu tahu darimana datang nya ikan tersebut.

rutin harian mereka serta rutin pemakanan yang mempengaruhi persekitaran meraka, anda ikuti artikle ini untuk memahami dengan lebih lanjut Kenapa Salmon Warnanya Orange? 


Kenapa Salmon Warnanya Orange?


Red Yellowfin Tuna: Merupakan menu klasik yang sentiasa menjadi pilihan di semua kuanter shushi di seluruh dunia, mempunyai permintaan yang sangat tinggi, adalah sangat pelik jika tidak tersenarai menunya di kuater shushi. 

Baca juga : Geoducks-"Kerang laut gergasi


Ikan ini juga merupakan “Michael Phelps” dari dunia ikan, dalam kata lainya adalah perenang yang sangat hebat dalam dunia ikan. Serta  kehebatan atlitnya mempunyai banyak kaitan dengan daging merah rubynya.


“Bruce Collette”, seorang ahli dari zoologi berkhidmat dengan Perkhidmatan Perikanan Laut Negara, memberitahu kami bahawa tuna adalah perenang yang sangat hebat serta perenang jarak jauh, mereka memerlukan banyak oksigen untuk memberi makan kepada otot mereka. 

Protein yang dipanggil “myoglobin” menyimpan oksigen untuk otot dan bertindak sebagai pigmen, proses ini lah yang mengubah secara keseluruhan warna ikan tuna menjadi merah, ini juga berlaku kepada beberapa ikan dilaut lepas seperti ikan mako yu dan ikan todak, tetepi tidak lah seberapa merah isinya hanyalah sekadar merah jambu merah.. 

ini adalah kerana kedua dua ikan ini bukan lah seperti ikan tuna yang sngat memerlukan oxygen serta perenang yang hebat.
Dalam ertikata lain lebih banyak Protein yang dipanggil “myoglobin” yang terdapat didalam ikan maka ituah yang akan mempengaruhi warna ikan tersebut.

Kenapa Salmon Warnanya Orange?

Daging pigmentasi pada ikan tuna berlaku di seluruh badan tetapi lebih tertumpu pada satu jalur dari kepala sehingga ke ekor.

Juga ambil perhatian: Sesetengah penjaja makanan laut yang licik meningkatkan warna daging tuna dengan mendedahkannya kepada gas karbon monoksida. 

Kaedah ini memulihkan daging yang telah memudar kepada merah segar dan lazat. Amalan ini menyalahi undang-undang di sesetengah negara, seperti Singapura, tetapi tidak di A.S. 

Oleh itu, berhati-hatilah dengan apa-apa potongan tuna yang seolah-olah hanya sedikit ceri-merah menjadi nyata - ia boleh kurang segar daripada kualiti yang telah diiklankan.

Kenapa Salmon Warnanya Orange?

Kenapa Salmon Warnanya Orange? 


Orange Chinook salmon:  Isi ikan salmon yang yang selalunya berwarna warna merah jambu-orennya mempengaruhi daripada kombinasi genetik dan diet ikan ini yang sangat unik. 

“Milton Love” , ahli biologi dari University of California, Santa Barbara juga Penulis buku “Certainly More Than You Want to Know About the Fishes of the Pacific Coast”, mengatakan bahawa apabila salmon memakan krill,

(anda bole baca disini apa itu krill)  sebagai sebahagian besar dari diet pemakanan seharian mereka, pigmen yang disebut “karotenoid” (anda bole baca disini apa itu karotenoid) dalam Crustaceans bertindak akan mengubah warna kepada warna orange daging ikan ini.

Mengapa tidak berlaku kepada semua ikan yang memakan  krill?
Kajian menjelaskan bahawa salmon mengandungi "gen warna" yang membolehkan karotenoids tampil dalam tisu otot mereka, sebagaimana yang tidak terdapat pada ikan – ikan lainya.

Kenapa Salmon Warnanya Orange?


Walau bagaimanapun, di kalangan Chinook, atau raja salmon, sesetengahnya mempunyai masalah kekurangan gen warna, dan akibatnya, sesetengah Chinook mempunyai daging putih ke abu-abuan. 

Dipanggil "ivory kings", salmon ini dilaporkan dapat menarik harga yang lebih tinggi daripada salmon merah yang dipotong di pasar runcit. Walau bagaimanapun, Tom Worthington, pemilik bersama Pasar Ikan Monterey di San Francisco, 

kadang-kadang terpaksa menurunkan harga “ivory kings” untuk memjualnya kepada pelanggan kerana salmon yang isinya orange lebih sinonim kepada pelanggan berbanding “ivory kings” ini mahupun ianya lebih mahal serta susah dijumpai.